Gimnàstica hipopressiva

GIMNÀSTICA ABDOMINAL HIPOPRESSIVA (GAH)

QUÈ SÓN ELS ABDOMINALS HIPOPRESSIUS?

El mètode hipopressiu creat pel Dr. Marcel Caufriez, protagonista de la Neuromiostàtica Visceral, és un dels pares fundadors de la Reeducació Uroginecològica, creador del concepte “hipopressius”. Consta d’una sèrie d’exercicis posturals convinats amb respiracions diafragmàtiques, on busquem la contracció involuntària del sòl pelvià i la faixa abdominal a través de la disminució de la pressió de les cavitats toràcica, abdominal i pèlvica.

La musculatura de la faixa abdominal i el sòl pelvià està dissenyada per sostenir els òrgans interns tant en repòs com en un augment de pressió durant un esforç, però amb els anys, l’exercici, els embarassos…es perd aquesta funció desprogramant-se la musculatura i donant pas a disfuncions pèlviques, abdominals, entre altres.

Podem comprovar aquesta desprogramació nosaltres mateixos, només ens hem d’estirar a terra amb les cames flexionades i les mans l’abdomen, ens provoquem una tos. Si aquesta faixa abdominal es distén, si les mans pugen vol dir que no es comporta com hauria, no suporta els augments de pressió i en la majoria de casos segurament presentarà un baix to de base en el seu sòl pelvià. Davant dels esforços aquest abdomen hauria de respondre realitzant una contracció i enfonsant-se. Amb els abdominals hipopressius tornem a reprogramar la resposta muscular davant aquestes circumstàncies, tonificant correctament la faixa abdominal i el sòl pelvià.

QUINS BENEFICIS OBTINDREM AMB ELS ABDOMINALS HIPOPRESSIUS?

Molta gent creu que els abdominals hipopressius només serveixen per la recuperació postpart però presenten moltes altres indicacions.

Es tracten d’exercicis que ofereixen un treball complert ja que obtenim beneficis generals com seria una educació postural i una reducció de les tensions musculars, i beneficis específics com una tonificació de la musculatura del sòl pelvià i faixa abdominal protegint i recol·locant els òrgans pelvians.

Aquí us deixem una llista dels principals beneficis que aconseguim amb aquesta pràctica:

  • Normalitzar del to i les tensions musculars prevenint així lesions articulares
  • Millorar de les funcions sexuals tant en la dona com en l’home ja que augmenta la vascularització del sòl pelvià
  • Millorar la vascularització de les cames i la pelvis menor (ajudant a prevenir i millorar edemes, cames pesades, hemorroides…)
  • Augmentar el to del sòl pelvià i la faixa abdominal Proporcionant una eficaç protecció lumbo-pèlvica mitjançant la tonificació de la faixa abdominal.
  • Augmentar el rendiment esportiu
  • Millorar l’estrenyiment ja que augmenta la motilitat intestinal
  • Tractar i prevenir la incontinència urinària
  • Evitar i millorar els prolapses també prevenir hernies inguinals, abdominals, crurals i vaginals
  • Millorar la gestió correcta de les pressions abdominals sobretot durant un esforç
  • Reduïr el perímetre de cintura (en 6 mesos redueix fins el 8%) aconseguint millores estètiques, posturals i funcionals

QUAN ES COMENCEN A NOTAR ELS BENEFICIS?

El temps necessari per integrar la tècnica varia entre 2 i 6 mesos, tot i que moltes vegades els efectes son immediats. Cal una dedicació constant fins que la reprogramació acaba i un cop finalitzat es recomana fer un manteniment. La fisioterapeuta especialitzada en hipopressius et podrà fer el seguiment durant la pràctica dels hipopresius i orientar-te en quina fase et trobes.

QUAN COMENÇAR ELS HIPOPRESSIUS EN GRUP 

Abans de l’incorporació al grup de gimnàstica hipopressiva, és necessari realitzar una sessió individual de valoració abdominopelviana per a poder fer un correcte seguiment i evolució del vostre estat i aprendre l’exercici hipopressiu. (Per aquelles que teniu intenció d’apuntar-vos amb mi al grup d’hipopressius teniu un descompte en aquesta primera visita).

Aquesta primera visita és necessària per poder:

  • Realitzar la història clínica de la pacient i descartar que no hi hagi cap contraindicació per realitzar hipopressius ( embaràs, postpart recent, hipertensió arterial)
  • Tenir en compte situació prèvia i poder proposar adaptacions en la tècnica (segons patologies o dolències)
  • Realitzar una valoració abdomino-pelviana per poder valorar l’evolució i millora
  • Poder fer un aprenentatge de la tècnica i exercici hipopressiu abans de començar en grup

 

T’interessa apuntar-te? Escriu-me!